De lessen
Het begin
In onze praktijk wordt gestart met vijf wekelijkse proeflessen* van een half uur. In deze periode kunnen leraar en leerling elkaar leren kennen. Het is belangrijk dat de leerling vertrouwen kan stellen in de leraar en zich open durft te stellen voor diens aanwijzingen. Als beiden het gevoel hebben dat het zinvol is om met elkaar door te gaan, wordt er een lesplan opgesteld dat past bij deze specifieke leerling. Bij zijn leeftijd, voorgeschiedenis, niveau, ervaring, intelligentie en zijn portemonnee. Zo zal een gevorderde eens per veertien dagen een les van een uur krijgen en een beginner elke week een half uur, dat later kan worden uitgebreid naar drie kwartier bijvoorbeeld.Het vervolg
De lessen zijn belangrijk: zij voeden de motivatie. Wij vinden stimuleren en aanmoedigen belangrijker dan het wijzen op fouten, hoewel dat natuurlijk niet te vermijden valt. Een heel belangrijk aspect in dit langdurige proces is geduld. Het duurt jaren lang voordat het spel echt mooi is en aangenaam om naar te luisteren. De weg is lang maar interessant: wie regelmatig oefent zal steeds een stukje verder komen. Wij werken niet prestatiegericht maar proberen via een individuele benadering elk zijn eigen weg te laten bepalen.Het resultaat
Regelmatig worden er leerlingenuitvoeringen georganiseerd; wie dat wil mag hier iets laten horen. Tot op heden hebben wij altijd in een van de zalen van de Lindenberg gespeeld; ook worden er soms bij mensen thuis ‘masterclasses’ gegeven, beide tot groot enthousiasme van de leerlingen zelf.Samenspel
Wat is er leuker dan in je eentje muziek maken? Samen met anderen muziek maken! Omdat wij beiden graag samenspelen en dat ook gedurende onze carrière altijd graag en veel hebben gedaan in allerlei verschillende ensembles, wordt er aan dat samenspel vanaf het begin veel aandacht besteed.
Voor de cellisten worden er op gezette tijden ensemble-avonden georganiseerd en de pianisten kunnen indien gewenst met een van de cellisten een
ensemble vormen. Het spreekt vanzelf dat het hier gaat om mensen die les hebben van ons: wij weten wie qua spelniveau, leeftijd en achtergrond eventueel
bij elkaar passen. Het is voor niemand prettig als de niveaus erg ver uit elkaar liggen!
Als mensen daaraan toe zijn worden zij gestimuleerd om in een van de (amateur)orkesten te gaan spelen. Ook bij de presentaties op leerlingenuitvoeringen
zijn altijd enkele ensembles van de partij, waarbij Guus met groot succes optreedt als dirigent.
* Nota bene: de proeflessen dienen per les afgerekend te worden.